Franczyza to model biznesowy (oferowany na przykład przez https://gpoland.com.pl/). To najlepsze rozwiązanie dla tych, którzy marzą o własnym biznesie, ale niestety nie mają na niego pomysłu. Licencja franczyzowa jest bowiem jednym z najpewniejszych rozwiązań i najłatwiejszą drogą do osiągania dobrych zarobków. Idealnie sprawdza się przy początkujących przedsiębiorcach.
Franczyza zapewnia jednocześnie prawo oraz obowiązek prowadzenia wybranej działalności zgodnie z zasadami określonymi przez podmiot, który danej licencji udzielił. Taką współpracę zawiązuje się na mocy umowy franczyzy, zawartej pomiędzy franczyzodawcą i franczyzobiorcą. W umowie zostają dokładnie określone wszelkie prawa oraz obowiązki każdej ze stron.
Franczyzobiorca w ramach umowy otrzymuje możliwość wykorzystywania nazwy spopularyzowanej już marki, jej dopracowane i sprawdzone “know how”, znaku towarowego, sposobów działania biznesowego i handlowego. Często franczyzodawcy udostępniają także efektywne i sprawdzone wcześniej sposoby na marketing.
Franczyza występuje pod kilkoma postaciami. Może być franczyzą dystrybucyjną, w której franczyzobiorcy udostępniane jest “know how” w ramach asortymentu towarów, a także wiedzy o ich sprzedaży. Licencja narzuca też obowiązek działania pod znakiem towarowym. Najczęściej w tej franczyzie działają przedsiębiorstwa z branży spożywczej, przemysłowej, odzieżowej, kosmetycznej, jubilerskiej oraz stacje paliw.
Franczyza usługowa to współpraca, w której franczyzodawca udostępnia “know how” zawierający procedury wykonywania usług. Franczyzobiorca działa pod znakiem towarowym partnera. Taką współpracę nawiązują najczęściej firmy z branży gastronomicznej, edukacyjnej, turystycznej i bankowej.
Można także działać na podstawie franczyzy dystrybucji produkcji, franczyzy koncepcji działalności, franczyzy bezpośredniej, wielokrotnej, a także na podstawie tak zwanej masterfranczyzy, w której przewiduje się, iż franczyzobiorca otrzymuje wyłączność na korzystanie “know how” franczyzodawcy na danym terenie.